Minder dan 5 jaar geleden werden twee RGB-ledstrips boven het aquarium gemonteerd. Niet zo heel lang geleden begonnen deze af en toe te flikkeren en dat vooral tijdens de fases van de zonsopgang en de zonsondergang.

Niet zo veel later bleken de strips geen wit licht meer te geven, maar een kleurschakering. Op de eerste foto van dit artikel merk je duidelijk 'groenere' en 'rodere' plaatsen op in het aquarium...

Groene plek in het midden met rechts daarvan een rodere plaats.

Als we de lichtgevende LED-strips van dichterbij bekijken, zien we onmiddellijk hoe dat komt.

Het mooie effen wit licht behoort blijkbaar tot het verleden.

Het is dus tijd om de LED-strips te vervangen. En dat wordt al helemaal duidelijk als we de 'oude' LED-strips demonteren. Ondanks dat deze op aluminium profielen waren gemonteerd om de warmte af te leiden, blijken deze toch helemaal 'opgebrand' te zijn. Dit zie je duidelijk op onderstaande foto:

Een nieuwe LED-strip is wit i.p.v. bruin

Zoals je in de oorspronkelijke blogpost kon lezen, was het destijds de bedoeling om tijdens de ochtend- en avondschemering wat oranje gloed in de verlichting te brengen. De eerlijkheid gebied me om te zeggen dat ik tot hiertoe nooit de tijd heb genomen om dat te programmeren. Daarnaast ben ik ook bezig met een oefening om 20% elektriciteit te besparen, dus had ik bij het vervangen van de verlichting de opportuniteit om voor efficiëntere LED-strips te kiezen. Dit was trouwens ook één van de dingen die tijdens het opmaken van ons plan van aanpak om energie te besparen overwogen werd.

Het idee was dus om op zoek te gaan naar de meest efficiënte LED-strips die momenteel te verkrijgen zijn. Hierbij zou ik een daglicht-witte LED-strip heel de dag laten branden en 's ochtends en 's avonds zou deze bijval krijgen van een warmwit exemplaar. Dit vereenvoudigt tevens de programmatie van de zonsopgang en zonsondergang omdat we niet manueel kleuren moeten beginnen mengen.

Na een speurtocht op internet, kwam ik terecht bij LED-strips van Poolse makelij bij fabrikant Neonica:
Bij de installatie viel de daglicht witte strip geler uit dan ik had verwacht, waardoor de verlichting nu heel de dag aan de gele kant is. Als ik het op voorhand had geweten, had ik de koud-witte strip besteld i.p.v. de daglicht witte en de warmwitte variant van de eerstvermelde strip om 's avonds kleur te brengen. Zo had ik de minder efficiënte ultra-warmwitte strip niet nodig. 

Aangezien de strips veel helderder zijn met minder wattage, branden deze niet aan de volle 100%. Enkel als de zon hevig schijnt, wordt de helderheid automatisch verhoogd, zodat de vissen ook dan goed zichtbaar blijven. (De zon zorgt voor weerkaatsing in de aquariumruit, waardoor je bij weinig licht boven de bak de vissen niet meer ziet) Op bewolkte dagen verbruiken de strips op het middaguur ongeveer 22 Watt i.p.v. 65 Watt voor de oude strips. Wat het totale effect op het energieverbruik is, kan je hier lezen. (= aanrader!)

Deze gedimde opstelling komt hopelijk ook de levensduur van de nieuwe strips ten goede.



2 reacties:

AquaInfo zei

Goedemorgen, leuke stukjes tekst om te lezen.

Het viel me op dat je rechts nog linkt naar Hobbykwekers.nl Zou je die link willen aanpassen naar de nieuwe URL? de site is namelijk verhuist naar https://www.aquainfo.nl

Geert zei

Bedankt om dit te melden! Dit werd intussen aangepast.