Momenteel is de renovatie van onze woning volop aan de gang. De bedoeling is dat er in de woonruimte van onze rijwoning een kastenwand komt van ongeveer 7,5m waar onder andere het aquarium en het haardvuur in ingewerkt is. We hebben hier destijds een schets van gemaakt.


Het idee voor deze schets is nog steeds geldig, enkel het haardvuur zal wat smaller worden omwille van bouwtechnische redenen. In elk geval is die kachel niet het opzet van deze blog, dus dien ik daar niet over uit te wijden.

Het zichtbare gedeelte van het aquarium is ongeveer 2,4m breed, 60cm hoog en iets minder dan 60cm diep. Het wordt een aquarium die enkel van vooraan te bewonderen is.
De bedoeling is dat het verversen van het water volledig automatisch gebeurt. Hiervoor dienen we een afvoer naar de riolering te voorzien en uiteraard een watertoevoer en een voorraadvat waar het water in bereid kan worden alvorens het in het aquarium wordt losgelaten.

Aangezien ik geen liefhebber ben van een goed bevolkt Malawi-aquarium zonder planten, heb ik geen behoefte aan een grote bioblokfilter (in dat type filters treedt denitrificatie op om het teveel aan stikstof via gas te laten ontsnappen aan het water)
Zoals je reeds kon zien, stond bij mijn vorig aquarium het filter onder het aquarium, maar dat zou ik deze keer willen vermijden, omdat het vallend water toch niet muisstil tot in de filter geraakt en ook omwille van risico's op verstopte overloop en dergelijke. De parket, die voor het aquarium komt te liggen, vindt zwemmen niet zo leuk. Daarom opteer ik voor de filter naast het aquarium. Dat praktisch kunnen houden, is nog een uitdaging.

Momenteel ben ik aan het brainstormen over hoe het glas in elkaar gelijmd moet worden, dus dat lees je binnenkort op deze blog.

0 reacties: